System Kontroli biznesowej


System Kontroli Biznesowej


System Kontroli Biznesowej

System Kontroli Biznesowej został opracowany przez zespół specjalistów z Krajowego Instytutu Kontroli Biznesowej na podstawie wytycznych i zaleceń Komisji Europejskiej (DG TAXUD) oraz na podstawie Metodyki w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych opracowanej przez Ministerstwo Finansów.

Wdrożony w organizacji System Kontroli Biznesowej ogranicza ryzyko podatkowe i straty związane z nieuczciwym kontrahentem i chroni przed wplątaniem w oszustwa podatkowe i zabezpiecza bezpieczeństwo ekonomiczne transakcji.

Do Państwa dyspozycji są nasi doświadczeni eksperci i specjaliści ds. kontroli biznesowej. Nasi pracownicy to nie tylko doświadczony zespół fachowców-ekspertów, ale również profesjonalni pełnomocnicy reprezentujący klientów przed organami podatkowymi i sądami. Są wśród nas, także biegli rewidenci oraz biegły sądowy w zakresie podatku VAT i akcyzy.

Wypowiedź Sędziego Adama Bącala na jednym z paneli, mówiący o tym, że: „…Procedury Kontroli Biznesowej dobrane do skali, rodzaju, zakresu działania przedsiębiorstwa (racjonalne) chronić będą przedsiębiorstwo w 80% przed wplątaniem w oszustwo VAT. Jednak to 20% związane z tym czy wdrożone procedury będą rzeczywiście przestrzegane (stosowane), decydować będzie o skuteczności Systemu Kontroli Biznesowej…*” – to jednoznaczny „drogowskaz” dla przedsiębiorców.

*Wrocław, dnia 25-26 maja 2018r. Konferencja „Skuteczne Państwo a rola przedsiębiorcy”



Korzyści wdrożenia Systemu Kontroli Biznesowej


  1. Tworzy Należytą Staranność kupiecką, co skutkuje wzmocnieniem prawa Przedsiębiorcy do odliczenia podatku VAT,
  2. Ogranicza ryzyko wplątania w oszustwo podatkowe,
  3. Przyspiesza uzyskanie zwrotu podatku VAT,
  4. Ogranicza możliwości przyjęcia pustych faktur lub pozornych,
  5. Ogranicza możliwości wplątania lub uwikłania przedsiębiorstwa w karuzelę podatkową,
  6. Uwiarygodnianie transakcji zakupów, co umożliwia zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów,
  7. Dostarczanie większej wiedzy o kontrahencie poprzez jego weryfikację,
  8. Ogranicza odpowiedzialność osobistą – Karną i Karą Skarbową od zarzutu świadomego udziału w oszustwie podatkowym,
  9. Ograniczenie odpowiedzialności osobistej Rady Nadzorczej od zarzutu godzenia się na wystąpienie czynów niedozwolonych,
  10. Ogranicza możliwości wystąpienia niespodziewanych strat finansowych i wizerunkowych oraz utraty reputacji,
  11. Wzmacnia bezpieczeństwo ekonomiczne transakcji handlowych,
  12. Uwiarygadnia Przedsiębiorcę jako Wykonawcę bezpiecznego w zamówieniach publicznych (przetargi).



Zakres prac związanych z wdrożeniem Systemu


  1. Rozpoznanie procesów wewnętrznych (dotyczących przepływu faktur VAT i dokumentów powiązanych).
  2.  Analiza procesów podatkowych Przedsiębiorstwa.
  3. Analiza użytkowanych systemów informatycznych, w tym m.in.: finansowo-księgowych, sprzedażowych, CRM, w zakresie zbieranych danych o kontrahentach.
  4. Opracowanie proponowanych procedur wewnętrznych Systemu Kontroli Biznesowej dostosowanych do zakresu działalności Podmiotu.
  5. Konsultacje z Zarządem Przedsiębiorstwa w zakresie proponowanych procedur Systemu Kontroli Biznesowej.
  6. Przedstawienie Zarządowi procedur Systemu Kontroli Biznesowej w formie pisemnych Procedur, celem wprowadzenia ich do stosowania.

Wdrożenie opracowanego SKB, w tym;

  1. Zapoznanie i przeszkolenie wszystkich pracowników odpowiedzialnych za proces (zakupu, magazynu, logistyki, sprzedaży, księgowości) z procedurami Systemu Kontroli Biznesowej.
  2. Warsztaty dla pracowników.
  3. Przeszkolenie i zapoznanie kadry kierowniczej z procedurami wdrożonego Systemu Kontroli Biznesowej.

  1. Weryfikacja nowych i Monitoring dotychczasowych kontrahentów.
  2. Wsparcie merytoryczne, doradztwo prawne, reprezentacja przed organami podatkowymi i kontroli skarbowej KAS.
  3. Okresowy audyt wdrożonego Systemu Kontroli Biznesowej, celem sprawdzenia jego rzeczywistego wykorzystywania i stosowania przez odpowiedzialnych pracowników.



Geneza powstania Systemu Kontroli Biznesowej


Sankcje w przypadku niestosowania Kontroli Biznesowej

Kontrole biznesowe wprowadzone zostały do polskiego systemu prawnego – przepisem art. 106m ustawy o VAT. i obowiązują od 1 stycznia 2014r. Tylko w 2016r. Zgodnie z tym przepisem autentyczność pochodzenia, rzetelność treści faktur oraz czytelność faktur można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Sądy Administracyjne wydały w 2016r. ponad 2.500 wyroków rozstrzygających spory Fiskusa z podatnikiem, na korzyść Fiskusa, w związku z brakiem należytej staranności i dobrej wiary po stronie podatnika.

Realne ryzyko zapłaty sankcji VAT

Udział w łańcuchu dostaw towarem pochodzącym z tzw. karuzeli podatkowej lub zakup towaru od kontrahenta, który nie zapłaci podatku VAT, powoduje, rygorystyczną ocenę takiej transakcji przez Fiskusa.

Fiskus podczas swoich kontroli bada świadomość podatnika i jego udziału w oszustwie podatkowym i ocenia jego należytą staranność kupiecką.

Brak należytej staranności podatnika powoduje, że Fiskus, nakłada na podatnika sankcję z art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy o VAT i odmawia mu prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT lub też transakcje uznaje za fikcyjne – i nakłada sankcję z art. 108 ustawy o VAT.

Skutkiem takiego działania Podatnik, musi wpłacić do Skarbu Państwa podatek VAT niejako „za kontrahenta” z tytułu solidarnej z nim odpowiedzialności.

Ryzyko odpowiedzialności karnej skarbowej z KKS

Odpowiedzialność karna skarbowa. Przewidują ją art. 56 i art. 76 kks – zagrożony wysoką karą grzywny oraz karą pozbawienia wolności albo obiema karami łącznie.

Odpowiedzialność karna skarbowa wiąże się, w takim przypadku z podaniem nieprawdy w deklaracji VAT-7 złożonej do Urzędu Skarbowego, co do wielkości podatku VAT do zapłaty lub do zwrotu na rachunek podatnika.

W sytuacji, kiedy podczas kontroli Fiskus uzna, że podatnik zakupił towar od tzw. znikającego podatnika lub też towar pochodził z udziału w tzw. karuzeli podatkowej, a podatnik nie wykaże się należytą starannością Fiskus odmawia podatnikowi prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie zakupu towaru lub usług.

Ryzyko odpowiedzialności karnej z KK

Organy ścigania mogą prowadzić także szczególne postępowanie karne (z art. 270a kk – zagrożone karą pozbawienia wolności § 1 od 6 m/cy do 8 lat lub § 2 od 3 lat do 15 lat lub „zbrodnia VAT” – kara od 5 do 25 lat pozbawienia wolności w sytuacji uszczuplenia kwoty VAT ponad 10 mln zł.),

Posłużenie się fikcyjnymi fakturami lub podrobionymi czy przerobionymi – zawsze obciąża podatnika. W przypadku podmiotów typu spółka akcyjna, czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy gmina – osobami reprezentującymi podatnika są członkowie ich Zarządu, kierownik jednostki.

Aprobata Fiskusa dla Systemu Kontroli Biznesowej

Krajowa Administracja Skarbowa oraz Ministerstwo Finansów z uznaniem i aprobatą przyjmuje działania KIKB wspierające podatnika, które uszczelniają lukę VAT, co jest korzyścią dla budżetu państwa i ograniczają Ryzyko Podatkowe i Straty u podatników.

Należyta staranność i dobra wiara podatnika jako skutek wdrożonych procedur kontroli biznesowej uwiarygadnia podatnika, jako wiarygodnego podatkowo przedsiębiorcę (AETO) podobnie jak europejski system AEO.